ارگ جدید بم نماد توسعه در شرق استان کرمان

محمدرضا شاکری‌فرد مدیرعامل آرمان‌موتور ارگ است. از جوانی یعنی سال ۸۲کارش را در صنایع خودروسازی کرمان در ارگ جدید بم آغاز کرده است. حالا به سمت مدیرعاملی شرکت رسیده و از روزهایی می‌گوید که صنایع خودروسازی گامهای اولیه در تولید را برداشته و به موقعیتی می‌رسد که تولیدات این مجموعه به برندی معتبر تبدیل شده و آن را قطب سوم خودروسازی کشور نام می برند. حالا این صنعت بدلیل تحریم دچار مشکلاتی شده و محدودیتهای اقتصادی گریبان کارخانجات را گرفته و گروه صنعتی کرمان خودرو بیش از هر زمانی به همراهی و مساعدت دولت نیاز دارد. شاکری‌فرد تنها بر یک نکته تاکید ورزیده است، دولت در عمل باید با این شرکت‌ها همراهی کند تا این صنعت دریکی از کم برخوردارترین  نقاط  جنوب شرق کشور شکوفا شود.

شاکری‌فرد مدیرعامل شرکت آرمان‌موتور از شرکت‌های زیرمجموعه صنایع خودروسازی کرمان، متولد ۱۳۵۸است. سال ۱۳۸۲ در رشته صنایع از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شده و به دنبال علاقه اش یعنی صنعت خودروسازی رفته است. خودش می‌گوید: «اواخر آن سال باتوجه به تمایلی که به فعالیت در صنعت خودرو داشتم به توصیه تعدادی از اساتید که در آن صنعت مشغول و ویژگیهای آن را بسیار توصیف کرده­ بودند، علاقمند به ورود در این حرفه شدم.»

آبان ماه سال ۸۲ به این مجموعه معرفی شدم. خدمت یکی از مدیران ارشد گروه رسیدم و با ایشان گفتگویی داشتم به من پیشنهاد دادند که به شهرستان بم بروم و کار را در آن­جا شروع کنم. یک هفته فرصت خواستم تا  با خانواده­ صحبت کنم. شرایط سنی و زندگی خارج از تهران می­ توانست کار را سخت کند. سرانجام به اصرار من، خانواده موافقت کرده و راهی بم شدم.» بعد از گذشت چندین سال، هنوز هم آن روزها را به یاد می‌آورم: «چیزی که جزء خاطرات همیشگی من است، روز ورود به کارخانه کرمان موتور است، آن روز را هرگز فراموش نمی کنم. همه لحظه هایش برایم جذاب بود. نخست در قسمت لجستیک  و انبارهای شرکت کرمان موتور کار را شروع کردم. من به واسطه شرایط خانوادگی برای حضوری ۲ ساله در شهرستان بم و منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، برنامه ریزی کرده بودم و شاید عمده  دلیل آن شرایطی بود که پس از زلزله بم بوجود آمده و آسیب روحی و خسارات مالی شدیدی برای هموطنان مان ایجاد کرده بود و کار و زندگی در آن محیط را دشوار می‌کرد. در هر صورت کار من با تمام سختی‌هایش شروع شد و به واقع  اگر حمایت و تشویق مدیران نبود  شاید یک یا دو ماه اول از آن مجموعه جدا می­شدم اما ماندگار شدم.» او ادامه می‌دهد: «بعد از آغاز تحریم های دور اول وخروج شرکت دوو از ایران ، حدود دو سال گروه در شرایط رکود کامل به سر برد تا بالاخره قرارداد جدیدی با شرکت هیوندایی و فولکس بسته شد . ورود من به مجموعه با مقدمات تولید خودروی هیوندای ورنا و فولکس گل همزمان شد، اواخر سال ۸۳ و امضای قرارداد تولید خودروی اوانته  مصادف شد با آماده سازی کارخانه شرکت خودروسازان راین،‌ لذا در بهار همان سال بنده به آن کارخانه منتقل شدم، تا همان وظایف را انجام دهم. آن روزها برای مهندس جوانی که مراحل پیشرفت را طی می‌کرد روزهای پر هیجانی بود: «خیلی جذاب و شیرین بود. کارخانه­ ای در مراحل مقدماتی آماده سازی و نصب تجهیزات بود و من همه مراحل را می­دیدم. بعد از یک سال کار به آن منطقه عادت کرده بودم. ما خط تولید آوانته را راه ­اندازی کردیم و سال بعد از آن نیز خط تولید خودروی ورنا را نیز به به آن کارخانه منتقل کردیم. همزمان با تغییر شرایط شغلی، مسیر رشد نیز  برای من فراهم شده بود. بنده  هم از این وضعیت استقبال می­کردم. به شرایط کاری ام و زندگی در منطقه بیش از گذشته علاقه مند شده بودم تا مهر ماه ۸۷ که بنا به دلایل خانوادگی مجبور به بازگشت به تهران شدم،برنامه دو ساله من به حدود ۵ سال تجربه کاری در بم انجامید. با مدیران شرکت مذاکره کردم؛ کار من را دیده بودند و احساس می­کردند انگیزه کافی برای خدمت در محیط جدید وجود دارد. پیشنهاد دادند که در بخش بازرگانی شرکت کرمان­ موتور  با شرح وظایفی گسترده تر از قبل  فعالیت کنم در سال ۹۶ با ایجاد تغییرات در ساختار شرکت کرمان موتور به معاونت  برنامه­ ریزی و لجیستیک منصوب شدم و درحال حاضر نیز با حفظ سمت قبلی به عنوان مدیرعامل شرکت آرمان موتور ارگ انجام وظیفه می کنم.

*از بم تا آرمان موتور ارگ

حساس‌ترین مرحله زندگی شاکری‌فرد از زمانی شروع شد که قدم به شرکت آرمان­ موتور ارگ گذاشت او می گوید: از گذشته‌های دور با این شرکت همکاری داشته ام، در واقع با همکاران آن شرکت در ارتباط بودم و روند فعالیت­هایشان را از بیرون نظاره می­کردم. تقریبا یک دهه از فعالیت این شرکت می­گذرد. این شرکت در آذر ماه ۱۳۸۷ برای مونتاژ مجموعه های خودرویی با ظرفیت ۱۳۰ هزار دستگاه در سال، پروانه بهره‌برداری اخذ نموده است. به یاد می‌آورم آرمان‌موتور فضای کارگاهی کوچکی به صورت مستقل داشت ولی به مرور سایت جداگانه ­ای طراحی , ساخته و تجهیز شد. در سال ۹۵ مقرر شد مونتاژ موتور محصولات را هم به شرکت آرمان موتور واگذار کنند. بنابراین با حمایت مدیران مجموعه، کار شروع شد و به مرور به توسعه محصولات منجر گردید. مجموعه موتور محصولات لیفان و جک از سال ۹۵ در سایت دوم شرکت آرمان موتور در حال تولید می‌باشد، سال ۹۶ سالن سوم نیز به بهره­ برداری رسید. این بخش با ظرفیت  تولید ۳۵۰۰۰ دست صندلی و ۳۲۰۰۰ دست اگزوز در سال به ثبت رسید و در حال حاضر مجموعه صندلی و اگزوز تمامی محصولاتی که در شرکت کرمان موتور تولید می‌گردند، در این شرکت ساخته می شود. طی دو سال گذشته حدود ۶۸۰ نفر نیروی شاغل به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد ۶۵۰ نفر در کارخانه هستند و ۳۰ نفر به صورت متغیر در دفتر  مرکزی تهران  اشتغال دارند. او از این جریان به عنوان مزیت‌های آرمان موتور یاد می‌کند. مهمترین هدف شرکت ایجاد اشتغال در منطقه است، لذا به ­رغم کاهش تولیدی که نسبت به سال گذشته داشته‌ایم هنوز با همان سیاست به حفظ اشتغال موجود اهتمام می ورزیم. از دیگر ویژگی‌های آرمان موتور این است که با در نظر گرفتن گستره فعالیت‌هایش، تعداد نیروی شاغل، حجم تولید و ارزش قیمتی قطعات دومین شرکت صنایع خودروسازی کرمان محسوب می شود .

*رویکردهای آموزشی شرکت برای کارکنان

همه شرکت‌ها برای رشد و ارتقاء دانش کارکنان خود برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرند تا متناسب با کارآمدی و توانمندی بتوانند پیشرفت نمایند. این برنامه‌ها در آرمان‌موتور ارگ هم برقرار است. شاکری فرد در این باره می‌گوید: «از قبل برنامه­ هایی داشته ایم و الان هم استمرار دارد. البته در یک سال گذشته این برنامه­ ریزی­ها بهتر و مدون­تر شده ­است. اگر نگاهی به وضعیت فعلی شرکت­ها بیندازیم، آموزش یکی از مهم­ترین بخش­ها و جزء ارکان اصلی هر شرکت است که از آن به عنوان یکی از شاخصهای بهره­ وری هم یاد می کنند و نقش پررنگی در توسعه شرکت دارد. ما برای هر سال یک برنامه آموزشی داریم که در دو حوزه متفاوت انجام می­شود. یک سری دوره­ های عمومی هستند که از طریق قرارداد با موسسات یا اعزام نیروها به تهران و توسعه همان مطالب توسط پرسنل شرکت کننده در دوره ها به کل مجموعه برگزار می­شوند. در کنار آن، دوره­ های تخصصی­ تر هم پیش­ بینی شده که این دوره­ ها در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید توسط دانشگاه علمی­ کاربردی برگزار می‌گردد. این دانشگاه حدود سه سال است که با همکاری صنایع خودروسازی کرمان راه‌اندازی شده و همفکری عمیقی بین اساتید آن و مدیران کارخانه­ های ارگ جدید برای تدوین مباحث علمی وجود دارد.

برخی مباحث دوره‌ها را خودشان پیشنهاد می­کنند و برخی را هم ما به عنوان پیش نیاز آموزشی شناسایی و ارائه می­کنیم.» او درباره این بخش می‌گوید: «حداقل در سال گذشته در مقطع کاردانی، ۱۰۰ تا ۱۲۰ دانشجوی فعال داشتیم. سعی کردیم دوره­ های تخصصی ­تر را در دانشگاه علمی­ کاربردی تعریف کنیم که کارکنان برای شرکت در آن انگیزه بیشتری دارند و به لحاظ نیازی که خود سیستم احساس می­کند ،می­توان از آن بهره بیشتری برد. در کنار این­ آموزش‌ها در بخش‌های تخصصی‌تر نیز در حال تدارک کارگاه‌های تخصصی تعمیرات گیربکس اتوماتیک و موتور از طریق واحدهای فنی و مهندسی خدمات پس از فروش مجموعه می‌باشیم  و معتقدیم تخصص و تبحر همکاران با این موضوعات و ایجاد تعامل با بخش خدمات که پل رابط بین مصرف کنننده نهایی و تولید کننده میباشد کمک بسزایی در بهبود وضعیت کیفی محصولات خواهد بود.

*همه‌چیز در مشتری خلاصه می‌شود

رویکرد مدیران به هدفمندی فعالیت ها و توسعه مجموعه می‌تواند آینده هر شرکت و کارکنانش را شکل دهد. شاکری‌فرد درباره سیاستهای کلی شرکت آرمان موتور می‌گوید: «وقتی به منشور صنایع خودروسازی کرمان نگاه میکنیم، مهمترین هدف کیفیت درمحصول،چابکی شرکت و رضایت‌مندی مشتری و برخورد محترمانه با وی است. ما که زیرمجموعه صنایع خودروسازی هستیم، رویکرد اصلی‌مان افزایش و بهبود عملکرد متناسب با سطح رضایت مشتری است. منظور ما از مشتری تنها شرکتهایی نیستند که محصولات ما را خریداری می‌کنند بلکه مشتری نهایی، فردی است که از محصول بهره برداری  می‌کند. مالک خودرویی که از محصولات ما استفاده می‌کند ، انتظارداردکیفیت را تجربه کند. ما تلاش می‌کنیم این انتظارات را برآورده کنیم.» اما به غیر از مشتری موضوعات دیگری هم وجود دارد. وی می‌گوید: «رویکردهایی چون حفظ ظرفیت تولید ،تلاش برای توسعه و تنوع محصول و همراهی با نهضت داخلی سازی به گونه ای که به اشتغال پایدار برسیم. تولید محصولات کیفی باعث رضایت مشتری وتوسعه و تنوع خدمات می گردد. اهداف دیگری هم تعریف شده که به صورت جدی دنبال می‌کنیم، بحث کاهش وابستگی به منابع ارزی از طریق داخلی‌سازی ، برنامه ریزی برای کاهش هزینه های تولید،بهره وری در منابع مصرفی و نیروی کار، شناسایی بازارهای مصرف در داخل و خارج از کشور از دیگر هدف گذاری های شرکت آرمان موتور برای رونق تولید و کسب و کار است .

*مطالعه و تحقیق برای تولید ادامه دارد

انتقال دانش و فناوری یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای هر صنعت تولیدی باید مورد توجه قرار گیرد. شرکت آرمان‌موتور ارگ هم به این مسئله توجه جدی دارد. شاکری‌فرد در این باره می‌گوید: «در این زمینه دو نکته اساسی مورد نظر است. قبل از آغاز هر پروژه جدید یک تیم کارشناسی به کشور هدف اعزام و شرایط را رصد می کند، ظرفیت و تکنولوژی  تولید و پشتوانه علمی شریک تجاری ارزیابی می گردد. پس از آن برنامه‌های آموزشی برای تیم کارشناسی در نظر گرفته می‌شود و برنامه‌ریزی‌ مرحله ای در خصوص انتقال دانش و فناوری که از ابتدا مورد تاکید بوده است برای دستیابی به خودکفایی در محصول در بازه زمانی مناسب صورت می پذیرد.

با این روش همکاران، با استفاده از همان امکانات موجود و دانش بدست آمده در بازدیدها و اعزام کارشناس‌ها به خارج از کشور، سعی می نمایند مشارکتی را بپذیرند که بیشتر تجهیزات آن را خودمان طراحی و ساخته باشیم.» به جرات می‌توانم بگویم در خطوط تولید صندلی و اگزوز چنانچه قرار بود با سطح تکنولوژی شرکت‌های خارجی پیش برویم هیچ‌وقت به این توانایی نمی‌رسیدیم. شرایط موجود ، نتیجه کار تیمی همه همکاران توانمند شرکت است. ما می توانیم ادعا کنیم در طراحی و ساخت تجهیزات مورد استفاده در  آرمان موتور حدود ۷۰ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم . البته در مواردی نیز نیازمند تکنولوژی خاصی هستیم که امیدواریم در فرآیند رشد علمی کشور بتوانیم به آن دست یابیم.

*آیا امید به آینده‌ای پایدار در راه است؟

این روزها شرایط به قدری پیچیده و غیرقابل پیش بینی شده که صحبت کردن از آینده را دشوار کرده . مدیرعامل شرکت آرمان‌موتور ارگ در این باره می‌گوید: «در شرایط پایدار، می­شود نگاهی به آینده انداخت. متاسفانه از سال گذشته با توجه به تحریم­های اقتصادی علی الخصوص در حوزه خودرو دچار مشکلات شدیدی از جمله محدودیت در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش شدیم که امسال اثرات آن در مجموعه در قالب کاهش شدید تولید نمایان شده است به همین دلیل صرفاً  تمرکز خود را روی شش ماهه دوم سال گذاشته­ ایم و تلاش می‌کنیم  وضعیت موجود را حفظ کنیم.» وی ادامه می‌دهد: «نسبت به سال قبل محیط کسب و کار تغییرات زیادی داشته ­است با این وصف در مقایسه با افت تولید بوجود آمده , هیچگونه تعدیل نیرویی  نداشته ایم. البته برنامه­ ریزی برای بلندمدت هم داریم به ­ویژه در مورد زیرساخت­ها تا در این شرایط رکود بتوانیم ظرفیت­ها را افزایش بدهیم. بخشی از برنامه­ ریزی­ها از این دست را نیز شروع کرده ­ایم. فکر میکنم همه ماجرا به شرایط کشور وابسته است. منتظر هستیم ببینیم اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور ما را به کدام سمت و سو می‌برد. بهبود شرایط باعث می‌شود ما مصمم‌تر از قبل پیش برویم. واقعیت این است که در وضعیت موجود نمی‌توانیم نگاه خوش بینانه و بلندمدت برای این صنعت متصور شویم. به‌ویژه برای مجموعه‌هایی چون آرمان موتور که تابعی از شرکت‌های بزرگ‌تر یعنی کرمان خودرو هستند اما امیدمان را از دست نمی دهیم و همچنان مصمم به گسترش فعالیتها و خودکفائی در محصولات هستیم .

*از با ارزش‌ترین دارایی تا دستاوردهای شرکتی

کمتر مدیری به دارایی‌هایی با ارزش‌تر از نیروی انسانی‌اش می اندیشد. مهندس شاکری‌فرد هم بر این اعتقاد است که نیروی انسانی کارآمد با ارزش‌ترین دارایی شرکت است. او می گوید: «اگر بگوییم نیروی انسانی‌ با ارزش‌ترین دارایی‌مان است واقعا اغراق نکرده ایم. وقتی به خود می اندیشم و مسیری را که طی کردم تا به این مرحله از خدمتگزاری برسم به این باور می رسم همکارانم چه کارگر، کارشناس، سرپرست و یا مدیر، اگر با وجدان در حوزه مسئولیت خویش خدمت کنند هر یک به تنهایی بزرگ‌ترین سرمایه شرکت هستند وشایسته است بیشترین هزینه‌ها برای آنان صرف شود چه به لحاظ مهارت و چه به لحاظ ارتقاء سطح زندگی. وی بخش بزرگی از دستاوردهای حاصل از موفقیت آرمان موتور را مرهون همین نیروی انسانی می داند.

همچنین او درباره سایر دستاوردهای شرکت می‌گوید: « اولین و مهمترین حوزه همان تلاش برای کاهش وابستگی ارزی است. طبق برآوردهای صورت گرفته ، حجم نقدینگی ارزی مورد نیاز امسال حدود ۲۰میلیون دلار برآورد شده بود که با توجه به اقدامات انجام شده در سال قبل حدود ۲۰ درصد از کل این مبلغ از طریق توسعه ساخت داخل صرفه جویی ارزی به همراه داشته است. البته برآورد نیز شده که تا پایان سال ۹۸ شاهد کاهش نیاز ارزی این شرکت تا ۵۰ درصد از طریق قراردادهای منعقد شده در راستای تعمیق ساخت و تولید قطعات صندلی در داخل کشور باشیم . قطعا این روند در سال ۹۹ نیز با جدیت تمام دنبال خواهد شد.

دستاورد دیگر شرکت که اقدامات اولیه آن در اواخر دوره مدیریت قبلی آغاز شد و بنده نیز پیگیر اتمام مراحل آن بودم اخذ گواهینامه IATF – ISO9001  ( سیستم  مدیریت کیفیت بر مبنای ایجاد زبان مشترک کیفی بین خودروساز و قطعه ساز )  می‌باشد. اگرچه این دستاورد را مرهون الزاماتی هستیم که شرکت هیوندایی در آغاز مجدد همکاری هایش با مجموعه صنایع خودروسازی کرمان مطرح کرد لیکن با اعمال تحریم‌ها و خروج شرکت هیوندای، این پروژه تا کسب نتیجه ادامه یافت.

*گلایه‌های بخش غیر دولتی

صنایع تولیدی غیر دولتی همواره مشکلات ویژه ای داشته اند. در شرایط موجود که اقتصاد بحران زده است، فعالیت اقتصادی برای بخش خصوصی بویژه شرکت‌های تولیدی بسیار دشوار شده ‌است. مدیرعامل آرمان‌موتور ارگ در این باره می‌گوید: «به زبان ساده شرایط ما همانند توپی است که مدام در زمین دولت شوت می‌شود و هیچگاه هم به گل نمیرسد متاسفانه سیاست‌های دولت خصوصا در سال گذشته و جاری، به صورت انقباضی اتخاذ گردیده و بخشنامه‌ها ی متعدد و پیاپی صادره باعث سردرگمی شرکتهای خودروساز شده است. در اکثر موارد هم دچار خودتحریمی شده‌ایم. خلاصه این که چرخه نقدینگی،کالا و عرضه  در شرایطی که کشور درثبات اقتصادی بود، در یک دوره سه‌ماهه محقق می‌شد به عبارتی تامین  پول , فرآیند خرید، حمل، تولید و فروش در یک دوره حداکثر ۳ماهه عملیاتی میشد  اما حالا این فرآیند خوشبینانه به هفت ماه رسیده است .افزایش نرخ ارز , هزینه های تامین مواد اولیه وارداتی و مواد اولیه تولید داخل را به شدت تحت تاثیر قرارداده است. در حوزه واردات مواد اولیه، تحریم سیستم بانکی کشور منجر به خریدحواله به صورت نقدی و پرداخت هزینه‌های سربار چون کارمزد نقل و انتقال و … گردیده و در نهایت همه این عوامل موجب شده نیاز به سرمایه در گردش شرکت‌هایی مثل شرکت آرمان موتور تا ۲۵ برابر افزایش یابد. آنچه که از آن به عنوان خود تحریمی یاد می‌کنیم در سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در خصوص الزام شرکتها به پرداخت مابه التفاوت‌ نرخ ارز در سال گذشته مربوط به واردات کالاها و حتی مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید است که از طریق سیستم بانکی و ال سی خریداری شده و خیلی از شرکت‌ها توان پذیرش این حجم از نقدینگی و تامین آن را نداشته‌اند. بروز این شرایط فضای کسب وکار را بغرنج کرده‌ و مسئله نقدینگی هم آزاردهنده شده‌ است . به هر حال به واسطه سیاست‌گذاری‌هایی که درست یا غلط آن به عهده متولیان صنعت است شرکتهای تولیدی عموما متضررشده و نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند مسئولین صنعت کشور به نام حمایت از مصرف کننده کاری کردند که خودروسازها با قیمت قطعی تعهدات خود را تحویل دهند، اما مطالبات دولت را به قیمت روز تسویه کنند. قطعه‌سازان هم عموما به همین دلایل با مشکل نقدینگی در دریافت مطالبات خود مواجه شدند. حداقل انتظار از دولت این است که از این پس مشکل جدیدی به واسطه سیاست‌هایی که عموما در ظاهر دارای ابعاد حمایتی از تولید کننده یا مصرف کننده بوده لیکن در عمل پروسه تصویب و ابلاغ آن بقدری طولانی می شود که منجر به نا امیدی شده و از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیست، بوجود نیاورد.

*همراهی را در عمل نشان دهند

بخش خصوصی همیشه انتظاراتی از دولت دارد. شرکت آرمان‌موتور ارگ هم از این قاعده مستثنی نیست. شاکری‌فرد در این باره می‌گوید: «سال ۸۷ که به تهران آمدم و در واحد بازرگانی مشغول به کار شدم؛ حسب نیاز دوره‌هایی را نیز گذراندم استادی داشتم که می‌گفت شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا  حکم سه‌چرخه را دارند اما شرکت کرمان‌خودرو حکم دوچرخه را دارد یعنی آن‌ها اگر یکی از  چرخهایشان پنچر شود دو چرخ دیگر برای حرکت دارند که مصداق حمایت بخش دولتی از آنهاست اما در مورد کرمان خودرو اگر این اتفاق بیفتد از حرکت می ایستد. او ادامه می‌دهد: «در واقع ما با چند سازمان و نهاد رسمی ارتباط و تماس مستمرداریم از دارایی و تامین‌اجتماعی و گمرک گرفته تا ادارات صنایع و بانک مرکزی و بانک‌های عامل، هیچ‌کدام از شرکت‌ها انتظار فرا قانونی از این سازمان‌ها ندارند. حداقل انتظار ما این است که شرایط ما را درک کنند. اینکه صرفا سخنرانی کنیم و بگوییم هدفمان حمایت ازتولید است؛ کافی نیست. باید این را در عمل نشان بدهیم. اگر حمایت نمی کنند حداقل  شرایط را برای ما سخت‌تر نکنند  خصوصا در زمان جنگ اقتصادی .

*شهری که با صنعت خودروسازی متحول شد

شاکری‌فرد از شروع همکاری با صنایع خودروسازی در ارگ جدید بم و تغییرات محسوسی که طی این سالها تجربه کرده است می گوید. او ادامه می دهد: «حداقل چیزی که یک سال بعد از زلزله به چشم دیدم، همراهی و همدلی کارآفرینان منطقه متشکل از شرکت‌های خودروساز و صنایع وابسته به آن‌ها با آسیب دیدگان زلزله بوده است. اکثر  همکاران و مدیرانی  که آن زمان در تهران و بم حضور داشتند، با همه وجود در کاهش  مشکلات و محدودیتهای منطقه کوشیدند،

از امکانات و قابلیتهایی که به واسطه حضور صنایع خودورسازی در شهرستان بم ایجاد شده بود، وجود فرودگاه بم در ارگ جدید بود که کمک به سزایی در دریافت کمکهای مردمی و سازمانهای بین‌المللی و همچنین انتقال مجروحان داشت و امکانات و تجهیزاتی که کارخانجات مستقر در ارگ جدید به فراخور نیاز برای یاری مردم آسیب دیده اختصاص داده بودند.

او می گوید قبل و پس از زلزله می‌گفتیم بم یک منطقه محروم است اما حالا  می توان پس از ۱۷ سال گفت یک منطقه کم ‌برخوردار است شهرستان بم و حومه با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد انتهایی‌ترین نقطه استان و دارای مرز مشترک با سیستان و بلوچستان  است که به لحاظ شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی، دولت کمتر به توسعه و آبادانی آن توجه نموده است.» ولی حضور صنعت خودروسازی به این منطقه کمک بسیار زیادی کرده‌است.

 رفاه اجتماعی به عنوان یک شاخص,  میزان رضایتمندی شهروندان را از شرایط زندگی‌شان نشان می دهد. رضایت شغلی و درآمدپایدار به گردش اقتصادی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید وابسته است. اگر جمعیت شهرستان بم را ۲۰۰هزار نفر برآورد کنیم قریب ۱۵هزار نفرشان در مجموعه صنایع خودروسازی کرمان و ارگ جدید مشغول به کار هستند که به صورت مستقیم نان‌آور ۴ تا ۵ هزار خانواده هستند.» ایجاد چنین اشتغالی  می تواند نقش مهم صنایع خودروسازی را در توسعه شهرستان بم و استان کرمان یادآور شود. وی از خاطرات شیرین و جذاب خود چنین می‌گوید: اوایل برای ما خیلی شگفت آور بود که به محض اشتغال هر یک از افراد بومی منطقه و در  اولین ماههای دریافت حقوق اقدام به تشکیل زندگی و ازدواج می کردند. این نشان می داد نبود فرصت شغلی مانعی بزرگ برای ازدواج جوانان و تشکیل خانواده  است. از دیگر مشکلات مطرح محدودیت منابع مالی و بحران آب برای کشاورزی در منطقه بود.  به همین دلیل ماندگاری در روستاها صورت نمی‌گرفت و اهالی یا مهاجرت می کردند یا ناگزیر دست به قاچاق مواد مخدر یا سوخت برای امرار معاش خود می‌زدند. با ورود صنعت خودروسازی به بم  و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال پایدار نه تنها حجم  مهاجرت روستانشینان به شهر روند کاهشی گرفته بلکه با بهبود شرایط اقتصادی امکان رشد صنایع مستعد در منطقه به صورت علمی از جمله کشاورزی ،گردشگری و … فراهم شد و ارتقاء تاسیسات و زیر ساختهای ارگ جدید زمینه را برای ورود سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و ایجاد ظرفیت جذب نیروهای دانشگاهی وماهر در منطقه میسر نمود. در وضعیت موجود که به دلیل تحریم های دشمن صنایع با کمبود نقدینگی و کاهش تولید مواجه شده اند و نگرانی از بابت کوچکتر شدن آنان وجود دارد، موضوع امنیت شغلی منطقه بم اصلی ترین دغدغه مدیران صنایع خودروسازی کرمان است. تجربه تحریم گذشته نشان می دهد اتکا به مزیتهای منطقه و استعدادهای داخلی با حمایت دولتمردان می تواند ما را از بحران فعلی خارج و به امنیت پایدار  نزدیک کند.

شاکری فرد درباب لزوم امنیت در شرق استان کرمان می گوید: « چنانچه مشاهده می کنید تردد از شرق به مرکز کشور از طریق جاده زاهدان، بم و کرمان است. این بخش از قدیم در مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر و دیگر مسائل است، حتی افغان‌ها برای مهاجرت به صورت غیرقانونی  از این بخش عبور می‌کنند. این‌ آسیب‌های اجتماعی همواره وجود داشته و اگر به فکر تثبیت اشتغال موجود و  ایجاد شغل جدید نباشیم  احتمال این موضوع قطعی است که جوان‌ها به راحتی به این جریان‌ها گرایش پیدا کنند. دلیل آن هم نیاز به منبع درآمد است. واقعیت این است که حضور صنایع خودروسازی کرمان به امنیت، رفاه اجتماعی و درآمدهای دولت برای توسعه منطقه کمک بزرگی کرده است. وقتی در شرایط موجود شرکتها نیروهای خویش را تعدیل می کنند، صدای مسئولان منطقه بلند میشود و گلایه می کنند. مهم ترین چالش دولت در این منطقه حساس امنیت و رفاه اجتماعی است که صنعت خودروسازی کمک زیادی به این مقوله و توسعه منطقه کرده است. اطمینان داریم صنایع موجود ظرفیت جذب تا پنجاه هزار شغل را در حال حاضر دارند به شرطی که فرصتهای لازم برای استفاده حداکثری از توان تولید فراهم آید.

*هدف ، اثبات ظرفیتهای ارگ جدید و بهبود زندگی مردم است

جایگاه صنعت خودروسازی در شرق کشور غیرقابل انکار است صنایع خودروسازی کرمان درحال حاضر قطب سوم خودروسازی کشور است. شاکری‌فرد در این خصوص می‌گوید: «وضعیت خودروسازی مجموعه ارگ جدید فارغ از بحران جاری به گونه ای است که مقام سوم تولید خودرو در کشور در شش ماهه نخست امسال را دارد. علاوه بر این مجموعه شرکتهای گروه با سهمی حدودی  ۲۵ درصدی از بازار و عرضه برندهای مطرح منطبق با ذائقه مشتری موفق به توسعه زیرساختها و خدمات مطلوب شده اند. حتی در وضعیت جاری که بساری از شرکتهای بزرگ قادر به انجام تعهدات خویش نشده اند صنایع خودروسازی کرمان موفق گردید با حفظ سهم خویش از بازار کمترین تکانه های اقتصادی را به جامعه و کارکنان خویش تحمیل کند. البته که این مرحله از تحریم هم سپری خواهد شد و ما به روزها و شرایط بهتر می اندیشیم .

او درباره آینده تولید این مجموعه می‌گوید: «مدیریت کلان صنایع خودروسازی در سال گذشته سیاست کلی را تبیین و بر اهتمام کلیه شرکتها به داخلی‌سازی قطعات تاکید ورزید البته موضوع مشارکت با سرمایه‌گذار خارجی هم مطرح است. مذاکراتی با شرکت‌های خارجی انجام شده که بتوانیم در قالب ثبت یک شرکت مشترک از امکانات یکدیگر استفاده کنیم.» او ادامه می‌دهد: «تلاش می کنیم عمق داخلی‌سازی را افزایش بدهیم. البته شرایط تحریم در حال حاضر اجازه گردش مالی را برای سرمایه‌گذاری مشترک نمی‌دهد و علیرغم اینکه شرکت‌های خارجی علاقمند به همکاری هستند، گاهی این ریسک را نمی‌پذیرند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. شما مطلعید بعضی از شرکت‌ها پس از تحریم‌های دوباره آمریکا، سرمایه های خود را خارج و یا سرمایه‌گذاری جدیدی نکردند. وقتی به موضوع خودکفایی می اندیشیم بیشتر باید روی سرمایه گذار داخلی تمرکز کنیم که البته بایستی با سوددهی معقول جذابیت لازم را برای سرمایه گذار فراهم کنیم. ارگ جدید بم با امکانات و زیرساخت‌هایی که دارد و تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی مناطق ویژه می‌تواند در صورت حمایت دولت و پرداخت تسهیلات کم بهره و تسهیل خدمات گمرکی و رفع موانع تولید فرصتهای بی‌نظیری را برای سرمایه گذاران داخلی فراهم آورد. هدف کارآفرینان بزرگ که اقدام به تاسیس صنعت در این منطقه نمودند جز این نبود و البته طی این سالها به موفقیت‌های غیر قابل پیش بینی رسیدند. اگر دولت نیم نگاهی به مناطق کمتر توسعه یافته داشته باشد مدیران خدمتگزار در صنعت خودروسازی ارگ جدید در آینده ای نه چندان دور این منطقه را تبدیل به منطقه ای توسعه یافته با صنایع زود بازده خواهند نمود. اکنون نیز شهر بم به پشتوانه صنایع ارگ جدید که شرکت ارمان موتور نیز یکی از آنهاست خاستگاه امنیت و اشتغال پایدار برای ساکنین و ارتقاء فرهنگ و رفاه اجتماعی شده است. وجود زیرساختهای فرهنگی،ورزشی،تفریحی و خیل عظیم صنایع موثر در چرخه تولید، چشم انداز موفقیت‌های بیشتر را در پیشرفت منطقه و افق ۱۴۰۰ نمایان کرده است و نوید زندگی بهتر را برای نسل‌های آینده بشارت می‌دهد. ان شاءالله